محورها و اولویت های پژوهشی مرکز تحقیقات سایکوز * (مصوب خرداد 1401)
الف) مطالعات همه گیر شناسی و جمعیت شناختی
1- بار اختلالات روانپزشکی پساکرونا
2- همه گیرشناسی و جمعیت شناسی اختلالات روانی (در جمعیت عمومی و جمعیت هدف **)
3- شناسایی عوامل همبسته و تاثیرگذار بر اختلالات روانی (شامل عوامل مستعد کننده، زمینه ساز و تشدید کننده فردی، خانوادگی و محیطی)
4- توسعه، بررسی، تحلیل، تفسیر و گزارش پایگاههای داده ای در زمینه اختلالات روانی
5- بار بیماری اختلالات سایکوتیک در ایران
ب) ارزیابی، سنجش و اقدامات تشخیصی
1- ارزیابی عوارض درازمدت روانشناختی بهبود یافتگان کرونا
2- توسعه روش های میتنی بر شواهد در ارزیابی، تشخیص و پدیدار شناسی اختلالات روان
3- تولید/بومی سازی ابزار های مورد نیاز جهت غربالگری، ارزیابی و تشخیص اختلالات روان و حوزه های مرتبط (شامل حوزه نوروسایکیاتری)
4- همبودی ها (جسمی/روانی) در مبتلایان به اختلالات روان
5- پیشگیری و تشخیص زودهنگام اختلالات روان و مشکلات همراه ( شامل عوارض دارویی، همبودی ها و ...)
6- سبب شناسی، بیولوژی و نشانگرهای(Markers) اختلالات روان
7- علوم پایه اعصاب و کاربرد ابزارهای نوین در این حوزه
ج) درمان های زیستی، روانی- اجتماعی-معنوی و توانبخشی
1- درمان های مبتنی بر شواهد (Bio-psycho-societo-spiritual)
2- رویکردهای غیر دارویی و تکنولوژی های نوین درمانی
3- توانمند سازی در جمعیت هدف و تدوین راهکارهای نوین
4- خدمات جامعه نگر و تدوین برنامه های نوین
5- ادغام خدمات سلامت روان در مراقبت های اولیه بهداشتی
6- وضعیت قانونی فعلی و حمایت از حقوق بیماران مبتلا به اختلالات روان
7- استیگما در جمعیت هدف و راهکار های کاهش آن
8- نقش عوامل فرهنگی-اجتماعی و رسانه ها در شناخت اختلالات روانی در میان عامه مردم
9- مولفه های زندگی (کیفیت زندگی، حمایت اجتماعی ادراک شده، .....) در جمعیت هدف
10- بومی سازی و ارتقا روش های ارائه خدمت
11- شیوه های فرزند پروری در جمعیت هدف
12- توانبخشی جامع عصبی –روانی –اجتماعی در اختلالات روانی
د) مطالعات طولی
1- مطالعات طولی در اختلالات روان (شامل ثبات تشخیصی، پایبندی به درمان، پیامد بیماری و درمان)
2- میزان عود اختلالات روانی و عوامل موثر در پیشرفت و عود آن
3- روند تغییر اپیدمیولوژی اختلالات روانی در طول زمان
هـ) حوزه آموزش
1- آموزش رعایت پایبندی و برنامه های مربوط به آموزش در دوره پساکرونا
2- تولید شواهد جهت مداخلات آموزشی (شامل تدوین و تهیه پروتکل و راهنما (guide line) مرتبط با ارتقای سلامت روان در جمعیت هدف
3- بررسی و ارتقا جایگاه استفاده از تکنولوژی های جدید درارتقا آموزش در جمعیت هدف
4- تولید/بومی سازی ابزارهای مناسب جهت ارتقا دانش در حوزه سلامت روان در جمعیت هدف
* با توجه به اولویت های سلامت روان کشور و با توجه به اهداف مرکز تحقیقات سایکوز، اولویت اول با بررسی اختلالات روانی پساکرونا و عوارض درازمدت این اختلالات در مبتلایان به کرونا می باشد.
** جمعیت هدف: افراد مبتلا به اختلال روان، مراقبین، دانشجویان یا، پزشکان و کادر درمان و سایر افرادی که به نحوی با آن ها در ارتباط بوده یا در ارائه خدمت به آنان نقش دارند.
انتخاب حالت کور رنگی
سرخ کوری سبز کوری آبی کوری سرخ دشوار بینی سبز دشوار بینی آبی دشوار بینی تک رنگ بینی تک رنگ بینی مخروطیتغییر اندازه فونت:
تغییر فاصله بین کلمات:
تغییر فاصله بین خطوط:
تغییر نوع موس:
تغییر نوع موس:
تغییر رنگ ها:
رنگ اصلی:
رنگ دوم:
رنگ سوم: