محورها و اولویت های پژوهشی مرکز تحقیقات سایکوز * (مصوب خرداد 1401)

 

الف) مطالعات همه گیر شناسی و جمعیت شناختی

1-     بار اختلالات روانپزشکی پساکرونا

2-     همه گیرشناسی و جمعیت شناسی اختلالات روانی (در جمعیت عمومی و جمعیت هدف **)

3-     شناسایی عوامل همبسته و تاثیرگذار بر اختلالات روانی (شامل عوامل مستعد کننده، زمینه ساز و تشدید کننده فردی، خانوادگی و محیطی)

4-      توسعه، بررسی، تحلیل، تفسیر و گزارش پایگاههای داده ای در زمینه اختلالات روانی

5-     بار بیماری اختلالات سایکوتیک در ایران

 

ب) ارزیابی، سنجش و اقدامات تشخیصی

1-     ارزیابی عوارض درازمدت روانشناختی بهبود یافتگان کرونا

2-     توسعه روش های میتنی بر شواهد در ارزیابی، تشخیص و پدیدار شناسی اختلالات روان

3-     تولید/بومی سازی ابزار های مورد نیاز جهت غربالگری، ارزیابی و تشخیص اختلالات روان و حوزه های مرتبط (شامل حوزه نوروسایکیاتری)

4-     همبودی ها (جسمی/روانی) در مبتلایان به اختلالات روان

5-     پیشگیری و تشخیص زودهنگام اختلالات روان و مشکلات همراه ( شامل عوارض دارویی، همبودی ها و ...)

6-      سبب شناسی، بیولوژی و نشانگرهای(Markers) اختلالات روان

7-     علوم پایه اعصاب و کاربرد ابزارهای نوین در این حوزه

 

ج) درمان های زیستی، روانی- اجتماعی-معنوی و توانبخشی

1-     درمان های مبتنی بر شواهد (Bio-psycho-societo-spiritual)

2-     رویکردهای غیر دارویی و تکنولوژی های نوین درمانی

3-     توانمند سازی در جمعیت هدف و تدوین راهکارهای نوین

4-     خدمات جامعه نگر و تدوین برنامه های نوین

5-     ادغام خدمات سلامت روان در مراقبت های اولیه بهداشتی

6-      وضعیت قانونی فعلی و حمایت از حقوق بیماران مبتلا به اختلالات روان

7-     استیگما در جمعیت هدف و راهکار های کاهش آن

8-     نقش عوامل فرهنگی-اجتماعی و رسانه ها در شناخت اختلالات روانی در میان عامه مردم

9-     مولفه های زندگی (کیفیت زندگی، حمایت اجتماعی ادراک شده، .....) در جمعیت هدف

10- بومی سازی و ارتقا روش های ارائه خدمت

11- شیوه های فرزند پروری در جمعیت هدف

12- توانبخشی جامع عصبی روانی اجتماعی در اختلالات روانی

 

د) مطالعات طولی

1-      مطالعات طولی در اختلالات روان (شامل ثبات تشخیصی، پایبندی به درمان، پیامد بیماری و درمان)

2-      میزان عود اختلالات روانی و عوامل موثر در پیشرفت و عود آن

3-       روند تغییر اپیدمیولوژی اختلالات روانی در طول زمان

 

هـ) حوزه آموزش

1-     آموزش رعایت پایبندی و برنامه های مربوط به آموزش در دوره پساکرونا

2-     تولید شواهد جهت مداخلات آموزشی (شامل تدوین و تهیه پروتکل و راهنما (guide line) مرتبط با ارتقای سلامت روان در جمعیت هدف

3-     بررسی و ارتقا جایگاه استفاده از تکنولوژی های جدید درارتقا آموزش در جمعیت هدف

4-     تولید/بومی سازی ابزارهای مناسب جهت ارتقا دانش در حوزه سلامت روان در جمعیت هدف

 

*   با توجه به اولویت های سلامت روان کشور و با توجه به اهداف مرکز تحقیقات سایکوز، اولویت اول با بررسی اختلالات روانی پساکرونا و عوارض درازمدت این اختلالات در مبتلایان به کرونا  می باشد.

**   جمعیت هدف: افراد مبتلا به اختلال روان، مراقبین، دانشجویان یا، پزشکان  و کادر درمان و سایر افرادی که به نحوی با آن ها در ارتباط بوده یا در ارائه خدمت به آنان نقش دارند.